Aż do 9, 10 roku życia nie diagnozuje się dysleksji rozwojowej, jednak obserwuje się pewne objawy, które mogą zapowiadać wystąpienie specyficznych trudności w uczeniu się w przyszłości. W tym okresie życia, na podstawie pewnych symptomów, zaliczamy dziecko do grupy ryzyka dysleksji.
Symptomy obecne przy ryzyku dysleksji:
Wiek niemowlęcy (0-1)
- Minimalne dysfunkcje neurologiczne- nieprawidłowe napięcie mięśniowe
- Znaczne opóźnienie w osiąganiu tzw. kamieni milowych w rozwoju ruchowym (podnoszenie główki, siadanie, pełzanie, raczkowanie-czasem jego brak, utrzymywanie równowagi)
Wiek poniemowlęcy (1–3 lata)
- Opóźnienie nauki chodzenia, biegania, mała zręczność, unikanie czynności samoobsługowych (jedzenie, mycie rąk, ubieranie się)
- Niechęć do zabaw klockami
- Unikanie prób rysowania
- Opóźnienie w wypowiadaniu pierwszych wyrazów
Wiek przedszkolny (3-5 lat)
- Niska sprawność w zabawach ruchowych,( łapanie piłki, rzucanie do celu, jazda na rowerze, równowaga)
- Utrzymująca się niechęć do czynności samoobsługi i zabaw manipulacyjnych (zapinanie guzików, sznurowanie butów, używanie widelca, nożyczek)
- Niechęć do rysowania, nieprawidłowe trzymanie ołówka
- Problemy z układaniem klocków i puzzli, wykonaniem układanek według wzoru
- Opóźnienia rozwoju mowy – odbieganie od normy wiekowej (pod względem gramatyki, wybrzmiewania głosek, zrozumiałości dla otoczenia)
- Nagminne tworzenie neologizmów w miejsce znanych wyrazów (obcinki-nożyczki, prasełko-żelazko, kudło-dywan etc.)
- Trudności z zapamiętaniem nazw tygodnia, wierszy, piosenek
- Trudność w kształtowaniu orientacji w przestrzeni (prawa-lewa strona)
Wiek szkolny
- Niechęć do zabaw ruchowych, lekcji wychowania fizycznego (bieganie, jazda na rowerze)
- Brak automatyzacji sekwencji ruchowych – pomimo wielu ćwiczeń nie potrafi nauczyć się np. dwutaktu)
- Utrzymywanie się trudności z czynnościami samoobsługowymi
- Trudności z rysowaniem szlaczków, trudności z rysowaniem figur, odtwarzaniem figur geometrycznych, rysowaniem szlaczków
- Problemy z odróżnianiem podobnych kształtów; figur geometrycznych, liter: m-n, p-g -b-d.
- Błędy w tworzeniu wypowiedzi
- Mylenie nazwy podobne fonetycznie
- Trudności z zapamiętaniem wierszy i piosenek, materiału zadanego do domu, a także więcej niż jednego polecenia jednocześnie
- Problemy ze wskazywaniem stron ciała (prawa-lewa)
- Opóźniony rozwój lateralizacji – dziecko używa na zmianę raz jednej a raz drugiej ręki
- Przekręcanie wyrazów przy pierwszych próbach czytania, wolne tempo czytania i słabe rozumienie tekstu
- Trudności z analizą i syntezą wyrazów
- Przy pierwszych próbach pisania – niestaranne, brzydkie pismo, popełnianie błędów przy przepisywaniu, mylenie liter, opuszczanie liter, dodawanie, przestawianie, podwajanie liter