W pisaniu:
- Trudności w pisaniu ze słuchu
- Mylenie liter b-p, d-b, d-g, u-n, m-w, n-w (inwersja statyczna) s-z, dz-c, sz-s, o-a, ł-l, ę-e
- Trudności w pisaniu wyrazów ze zmiękczeniami, dwuznakami, głoskami tracącymi dźwięczność
- Nieróżnicowanie ę-en-e, ą-om
- Opuszczanie znaków diakrytycznych l-ł, gubienie liter, opuszczanie końcówek i cząstek wyrazów
- Opuszczanie litery y - mylenie przygłosu z samogłoską
- Trudności w różnicowaniu wyrazów podobnie brzmiących (np.biurko-piórko)
- Przestawianie liter w wyrazach (inwersja dynamiczna)
- Przestawianie szyku wyrazów w dyktandach
- Błędy ortograficzne wynikające ze słabszej pamięci wzrokowej i trudności w automatyzacji
- Obniżenie graficznej jakości pisma oraz jego złe rozmieszczenie w przestrzeni
- Powolne tempo pisania
- Niewłaściwe stosowanie małych i wielkich liter
- Złe rozmieszczenie pracy pisemnej w przestrzeni
- Brak lub niewłaściwe stosowanie interpunkcji
W czytaniu:
- Wolne tempo, niepewne, "wymęczone"
- Błędy w czytaniu: zamiana liter, opuszczanie liter, przestawienia, nieprawidłowe odczytywanie całych wyrazów
- Zgadywanie
- Niechęć do czytania, zwłaszcza głośnego
- Trudności we właściwej intonacji i rozumieniu czytanej treści, na skutek koncentracji uwagi na technicznej stronie czytania
- Trudności w wyszukaniu najistotniejszej myśli w tekście
- Gubienie się w tekście - opuszczanie linii lub odczytanie jej ponownie
- Opuszczanie całego wiersza
- Zmiana kolejności liter i wyrazów
- Trudności w dzieleniu dłuższych wyrazów na sylaby i syntezie sylab
Trudności występujące w nauce różnych przedmiotów szkolnych:
- Trudności w nauce geometrii – odwracanie kierunku w rysunkach geometrycznych, problemy z orientacją i wyobraźnią przestrzenną, oraz rozumieniem pojęć geometrycznych (również na poziomie werbalnym)
- Trudności w czynności rysowania – niewłaściwe rozplanowanie rysunku, nieadekwatny nacisk ołówka, zamiana kierunku w rysunkach (niewłaściwy kierunek odwzorowywania)
- Trudności w nauce geografii – błędne czytanie mapy, niewłaściwa orientacja w stronach świata
- Trudności w nauce języków obcych, które cechuje znaczna rozbieżność między wymową a pisownią wyrazów
- Trudności w uczeniu się pamięciowym – tabliczki mnożenia, nauki wierszy, ciągów słownych
- Trudności na lekcjach wychowania fizycznego – nierozumienie instrukcji ćwiczeń wskutek słabej orientacji w schemacie ciała i przestrzeni, oraz w planowaniu ruchu
- Trudności na wszystkich przedmiotach - niestabilność koncentracji uwagi, wolne tempo pracy